A Dráma- és színházismeret-tanári szak a közoktatás alap- és középfokú képzésein a Dráma (dráma és tánc, dráma és színház), tárgyainak oktatására és a művészeti alap- és szakképzésben való elméleti és gyakorlati közreműködésre (dráma- és színjáték) készíti fel a hallgatókat. A képzés típusát tekintve művészetközvetítő tanárképzés, így az elméleti/gyakorlati felkészítés mellé oktatási intézményben és színházakban zajló gyakorlati képzés társul, melyen a tanultakat a hallgatók mentortanárok, színházpedagógusok segítségével tudják a mindennapi oktatási-nevelési helyzetekben is alkalmazni.
A képzés tartalmából következően hangsúlyosan képességfejlesztő és gyakorlatközpontú. Az elméleti tárgyak oktatása (színház- és drámatörténet, színház- és drámaelmélet, dramaturgia, dráma- és előadáselemzés) is legtöbbször drámajátékos eszköztár felhasználásával valósul meg. Az általános dráma- és színházpedagógiai és színházi nevelési felkészítést számos gyakorlati tárgy (pl. beszédtechnika, pódiumi kommunikációs gyakorlatok, tánc és mozgás, kreatív zenei gyakorlatok, bábjátékos gyakorlatok, improvizációs és produkciós gyakorlatok, szerkesztési, dramatizálási és rendezői gyakorlatok), iskolai és színházi gyakorlatok, általános és speciális szakmódszertani ismeretek (pl. dráma-, színjáték és színházismeret tanításának gyakorlata, dráma a tanítás szolgálatában, SNI gyermekek drámapedagógiai programjai) egészíti ki.
Sajátos gyakorlati felkészítést biztosítanak az egy-egy speciális terület művészeivel, szakembereivel való találkozások, tréningek, valamint a hallgatók közös munkája nyomán készült projektmunkák, jelenetek, produkciók.
A dráma- és színházismeret-tanári képzés alapjellegzetessége a komplexitás és sokszínűség, hiszen eltérő részterületeket ölel fel. Ez a sokszínűség a drámapedagógia erőssége is egyben, ugyanakkor ez óraadó oktatók széles körének bevonását teszi szükségessé, mivel ennek révén érhető el, hogy a dráma és színház világának széles palettáját megismerjék a hallgatóink.
A képzés partnerközpontú, azt várja el a hallgatóktól, hogy az órák/foglalkozások aktív, tevékeny részvétvevőiként maguk is részesei legyenek a követelmények tartalmi-módszertani alakításának. A cél a közösségépítés, de hangsúlyosan középpontba állítja a személyes kiválóság fejlesztését is. Ez oktatók vonatkozásában széleskörű szakmai munkában, a hallgatók esetében pedig a személyre szabott felkészítési gyakorlatban és a sokszínű tehetséggondozásban, a tudományos diákköri munka aktív támogatásában, illetve a hallgatói öntevékenység kibontakozása terén érhető tetten. A közös jövőkép kialakítását segítik elő az oktatók közötti sokszínű partnerközpontú gyakorlatok (pl. Drámapedagógiai Tudományos Kutatóműhely, konferenciák), különböző rendezvények (pl. Drámatanári Mentorműhely), a hallgatók körében végzett felmérések, folyamatos szakmai konzultációk.
A szak széleskörű és komplex képzési profilja, a folyamatba ágyazott szerteágazó gyakorlati felkészítés lehetővé teszi, hogy a végzett hallgatók a tanári munka mellett más színházi, művészeti vagy művészetközvetítő tevékenység elvégzésére is alkalmassá váljanak.